چشم اندازی بر قیمت فلزات اساسی در سال ۹۷

طرح تداوم تولید(Business Continuity Plan)سومین گام در مدیریت بحران
می 7, 2018
“ساخت داخل” گمشده ای در فضای مجازی نفت
می 7, 2018

چشم اندازی بر قیمت فلزات اساسی در سال ۹۷

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۸ شاهد رشد ۹/۳ درصدی خواهد بود. روند کنونی رشد اقتصاد جهانی، بیشترین وسعت را ظرف هفت سال اخیر دارد به صورتی که نرخ رشد اقتصادی در بیش از ۱۲۰ کشور دنیا که تقریبا سه چهارم تولید ناخالص دنیا را رقم می‌زنند، در حال افزایش است.

لذا در پی بروز این واقعه مهم در عرصه اقتصاد جهانی، می‌بایست در انتظار فعالیت مستمر و با برنامه دولتمردان قدرتمند در عرصه اقتصاد دنیا همانند چین و امریکا و برخی دیگر از کشورها باشیم.

در طی سالیان گذشته برخی فلزات اساسی و کانه های فلزی همانند مس، روی، آلومینیوم، سنگ آهن و موارد دیگر دراین راستا به عنوان اقلام، مواد اولیه و کالاهای اساسی در جهت دستیابی به یک رشد و توسعه پایدار در عرصه اقتصاد جهانی مطرح بوده اند.

کشورهای بزرگی همانند چین با مصرف و استفاده درخور توجه از این نوع فلزات و کانه های فلزی، در کنار افزایش تولید و استفاده بهینه از این کالاهای صنعتی و معدنی، باعث ایجاد روند افزایش قیمت برای این محصولات به علت وجود تقاضای زیاد برای خرید آن ها شده اند.

لذا در سال ۹۷ و سال میلادی ۲۰۱۸- ۲۰۱۹ ، این فلزات اساسی و کانه های فلزی می توانند نقشی موثر در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین نگاه مثبت و امیدوارکننده سهامداران در بازار بورس به شرکت‌های تولیدکننده این صنایع، داشته باشند.

ذیلا این فلزات اساسی و کانه های فلزی مورد بررسی قرار می گیرد.

مس:

فلز سرخ سال ۲۰۱۸ را با انتظارات گاوی زیادی از جانب معامله گران و تحلیل‌گران آغاز کرد اما این وضعیت هنوز تحقق نیافته است. هیچ کمبود فیزیکی خاصی تاکنون در بازار دیده نمی‌شود، میزان موجودی مس در انبارهای بزرگ جهان از جمله بورس فلزات لندن و بورس شانگهای در حال افزایش است. برای مثال تنها ظرف سه ماه گذشته موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن با افزایش بیش از ۸۰ درصدی به ۳۲۸ هزار تن رسیده است. منحنی قیمتی آتی این فلز در وضعیت کنتانگو قرار دارد و این بدین معناست که قیمت محموله‌های آتی در مقایسه با اسپات، گران‌تر است که این امر نشان‌دهنده نبود نگرانی بازار از کمبود فیزیکی محصول است.

در نتیجه این عوامل، رنج حرکات قیمتی مس در حال حاضر با کاهش مواجه شده است و تمامی تلاش‌های مس برای افزایش قیمت عمدتا ناشی از تضعیف ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی بوده است. با این حال انتظار می‌رود از ماه مارس به بعد و با افزایش مصرف مس در صنایع پایین‌دستی چین (به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنننده مس دنیا)، میزان موجودی‌ها کاهش یابد و این امر به محرکی برای افزایش قیمت مس تبدیل شود.

همین امر باعث شده است تا برخی از بانک‌های بزرگ جهانی انتظار داشته باشند تا حرکت اصلی مس که از ابتدای سال ۲۰۱۸ انتظار آن می‌رفته است، از سه ماهه دوم سال میلادی (فروردین۹۷) آغازشود. برای مثال بانک کانادایی تورنتو دومینیون پیش‌بینی کرده است که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی که از نیمه اول فروردین آغاز می‌شود و تا نیمه اول تیر ۹۷  ادامه خواهد داشت، عوامل فصلی منجر به افزایش تقاضای مس و حرکت آن به سمت هدف قیمتی ۷۳۵۰ دلاری شود.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس انتظار خور را مبنی بر حرکت مس به سمت قیمت هشت هزار دلاری تا پایان سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است. بانک آمریکا مریل لینچ نیز میانگین پیش‌بینی قیمت خود از مس برای سال جاری را به میزان ۷۲۵۷ دلار اعلام کرده ست که این امر ناشی از انتظار این بانک مبنی بر ثبت رکورد رشد ۵/۲ درصدی تقاضا در سال جاری میلادی است.

(حسب پیش‌بینی موسسات مطرح بین‌المللی که نشریه متال بولتین آن را گردآوری کرده است، طراحی شده است.)

از طرف دیگر در صورتی که بخواهیم صرفا با دید تکنیکال و فارغ از داده‌های بنیادی به مس نگاه کنیم، از دو سال قبل زمانی که قیمتش در محدوده‌ ۴۳۰۰ دلار قرار داشت سیکل مثبتی را آغاز کرد که تا ۷۳۰۰ دلار هم ادامه داشت و این سیکل با رسیدن به آن منطقه کامل شد. از این‌رو واکنش منفی به این منطقه به معنای اصلاح این سیکل است و در نتیجه باید انتظار داشت که حداقل تا نزدیکی ۶۱۰۰ دلار اصلاح کند. طبیعتا این اصلاح باید برای چندین ماه هم ادامه یابد و از این‌رو به این زودی‌ها برگشت به روند مثبت را نباید انتظار داشت.بعید نیست از دید زمانی حتی تا تابستان هم شرایط اصلاحی باقی بماند. بنابراین چشم اندازی تکنیکال کوتاه‌مدت فلز سرخ بر حسب دیتای کنونی چندان مثبت به نظر نمی‌رسد.

 

روی:

قیمت روی در اسفندماه سال ۹۶ در حال تداوم روند خوب خود و ثبت بالاترین ارزش ۱۰ سال اخیر بوده است به گونه‌ای که در ماه بهمن شاهد ثبت پیک قیمتی نزدیک به ۳۶۰۰ دلار به ازای هر تن بوده‌ایم. بازار جهانی روی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ شاهد کاهش ۳/۲ میلیون ‌تنی تولید خود بوده است و این امر خود را در کاهش شدید موجودی‌های انبار بورس فلزات لندن نشان داده است به گونه‌ای که ظرف نزدیک به سه ماه متوالی موجودی‌های روی، کاهشی بوده است و تا پایان جمعه هفته گذشته به رقم ۱۳۱ هزار تن رسیده است.

در این میان برای ماه‌های آتی و تا سال ۲۰۱۹، انتظارات قیمتی متفاوتی وجود دارد. از طرفی موسسه مشاوره وودمکنزی با ارائه چشم انداری قوی اعلام کرده است که قیمت روی تا سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر تقاضای قوی و عرضه محدود که خود را از همین حالا در موجودی‌های رو به کاهش انبارها، نشان داده است، به بیش از ۴۳۰۰ دلار در هر تن خواهد رسید، در صورت تحقق این پیش بینی و رسیدن قیمت هر تن روی به ۴۳۰۰ دلار می بایست منتظر افزایش قیمت بیش از ۲۰۰ درصدی در قیمت سهام شرکت های تولیدکننده روی در ایران همانند کاسیمین، توسعه معادن روی، با ما، فراوری مواد معدنی باشیم.

از طرف دیگر برخی تحلیلگران انتظار دارند که افزایش قیمت ها منجر به کاهش تقاضا و استفاده از فلزات جایگزین به جای روی شود و همین امر در کاهش قیمت موثر خواهد بود. برای مثال انجمن جهانی آمار فلزات (WBMS) گزارش داده است که مصرف فلز روی در اروپا با ۳/۴ درصد کاهش در سال گذشته میلادی مواجه شده است. همچنین برخی انتظارات مبنی بر بازگشت بیش از ۸۰۰ هزار تن عرضه جدید به بازار تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها که منجر به وسوسه شدن معادن برای استفاده از فضای کنونی قیمتی است، باعث محدود شدن نوسانات رو به بالای قیمت روی خواهد شد.

از طرف دیگر در صورتی که بخواهیم صرفا با دید تکنیکال و فارغ از داده‌های بنیادی به روی نگاه کنیم،  این فلز هم شرایط مثبتش را از دو سال قبل آغاز کرد و از روی سطح ۱۴۵۰ تا ۳۵۸۰ دلار حرکت کرد. بعد از آن بود که شاهد واکنش‌های منفی به این فلز بودیم و اصلاح قیمتی را طی هفته‌های اخیر آغاز کرد که می‌تواند در میان مدت هم ادامه یابد. قطعا با عبور قیمت روی از سطح ۳۳۵۰ دلار باید انتظار داشت که افت قیمتش تا ۳۱۰۰ دلار حداقل ادامه یابد (احتمال افت به زیر ۳۰۰۰ دلار هم زیاد است) و از آنجا که روند بلند‌مدت مثبت به نظر می‌رسد، بعد از آن می‌توان امید به رشد مجدد آن در قالب یک سیکل مثبت جدید داشت.

 

آلومینیم:

 

 آلومینیوم در حال حاضر درگیر اعمال تعرفه واردات ۱۰ درصدی است که دونالد ترامپ وعده اجرای آن بر روی واردات این فلز به ایالات متحده را داده است. ایالات متحده در سال گذشته نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار الومینیوم وارد کرده است که خطر حذف بخشی از این میزان به دلیل اعمال تعرفه وارداتی، کار کشور‌های صادر‌کننده را دشوار خواهد کرد و آنها باید به دنبال بازار‌های صادراتی دیگری باشند که این امر می‌تواند منجر به افزایش مازاد عرضه در بازار و بروز فشار بر روی قیمت‌ها شود.

از طرف دیگر با در نظر گرفتن بازار چین، موجودی آلومینیوم انبار‌های بورس شانگهای به صورت هفتگی در حال افزایش است که این امر نشان می‌دهد وعده کاهش ظرفیت آلومینیوم از جانب مقامات چینی که پیش از آغاز فصل زمستان داده شده بود، کمتر از حد انتظارات عمل کرده است.تولید آلومینیوم چین نیز در سال گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است و بنا بر آخرین برآورد‌ها در سال گذشته ما شاهد مازاد عرضه آلومینیوم بوده‌ایم.

 این تحولات منجر به تضعیف موضع گاوی معامله‌گران آلومینیوم خواهد بود که می‌تواند باعث تضعیف محیط قیمتی این فلز شود. با توجه به اینکه تا ماه فروردین و با به اتمام رسیدن فصل زمستان، محدودیت‌های اعمال شده بر کاهش تولید در چین به پایان خواهد رسید، این امر می‌تواند باعث به وجود آمدن چشم‌انداز افزایش بیشتر موجودی‌های آلومینیوم در شانگهای شود و فشار قیمتی بر روی این فلز را افزایش دهد.

از منظر تکنیکالی، آلومینیوم طی دو سال اخیر روند مثبت خوبی داشته و از ۱۴۴۰ تا ۲۲۹۰دلار رشد کرده است و طی این مدت هم بر روی خط روندی صعودی حرکت کرده است که به نظر می‌رسد با توجه به نشانه‌هایی که در ماه‌های اخیر داشته است، استراحتی میان مدتی خواهد داشت و از این‌رو احتمال شکستن ۲۰۸۰ دلار به سمت پایین بسیار زیاد است. با این شرایط انتظار می‌رود که قیمت آلومینیوم زیر ۲۰۰۰ دلار تثبیت شود.

حجت حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *